La falta de liquiditat del Consell paralitza les carreteres Alcoi-Benidorm i Villena-Muro
J.O. | Actualitzat: 12/02/2010
La crisi econòmica i la falta de diners en la caixa de la Generalitat Valenciana han provocat la pràctica desaparició dels pressupostos autonòmics de les intervencions en carreteres a les nostres comarques. El diputat socialista a les Corts Valencianes, Amando Vilaplana, ha denunciat el que considera una “falta de compromís evident” del Consell amb l'interior de les Comarques Centrals, accentuada al seu parer per una situació de “fallida econòmica”. Siga com siga, ni l'anunciada carretera entre Alcoi i Benidorm ni l'autovia entre Villena i Bocairent amb extensió a Muro tenen partides significatives per a 2010.
Ja han passat més de cinc anys des que es va anunciar per primera vegada la intenció de la Generalitat Valenciana de crear una via ràpida per enllaçar l'Alcoià i el Comtat de forma directa amb Benidorm, si bé no s'ha donat fins la data cap pas en ferm per al desenvolupament de la carretera. Tal i com ha confirmat el diputat socialista Amando Vilaplana, dels 140 milions d'euros que es parlava per a aquesta infraestructura, només n'hi ha 27.000 inclosos en els pressupostos autonòmics de 2010, i 600.000 previstos per al proper exercici. "Amb això n'hi haurà per a pagar el projecte just", assenyala Vilaplana, que veu com aquesta via promesa i que havia de retallar a 40 minuts el camí entre Alcoi i Benidorm queda lluny.
Una altra de les carreteres importants previstes per la Generalitat per a les nostres comarques, en aquest cas autovia, tampoc arrencarà amb força enguany. Es tracta de l'autovia entre Villena i Bocairent, de la qual n'hi ha ben poca cosa als pressupostos autonòmics. Segons les dades facilitades, només estan inclosos en pressupostos 100.000 euros per a la variant de Bocairent (es desdoblarà de moment durant quatre quilòmetres en arribar a la localitat). Diners malgrat tot que tampoc representen el gruix del tram, doncs s'ha previst en set milions d'euros. Altres trams de la citada autovia, com ara les variants de Beneixama o la Canyada , no entren al pressupost d'enguany.
Amb tot, el tros d'aquesta carretera que més revol ha causat en la comarca afectada és el ramal comprés entre Bocairent i Muro. D'això, tal i com explica Amando Vilaplana, "no n'hi ha res de res a hores d'ara". És a dir, mentre que el tram Villena-Bocairent configura una primera part de la que ja n'hi ha projecte, el tram a Muro per la valleta d'Agres no compta encara ni amb projecte redactat. "Cada vegada que eix la plataforma Salvem la Valleta a dir que no volen l'autovia li fa propaganda a la Generalitat ", lamenta Vilaplana, que veu com s'ha generat una expectativa i una oposició vers un projecte que encara no existeix formalment. Tot i que "no n'hi ha papers", segons el diputat, el dia que es plantege el tema el PSPV definirà la seua postura al respecte, que "igual passa únicament per millorar el traçat i la seguretat del tram", evitant el desdoblament de carrils.
Vall d'Albaida
Pel que fa a la Vall d'Albaida, quedaria pendent completar l'autovia a la Safor. Amb la variant d'Albaida en funcionament, hi ha una tram d'uns 20 quilòmetres en direcció a Gandia que queden pendents de desdoblament. Això mateix tampoc entra en els pressupostos de 2010, com tampoc les obres compromeses en la nova carretera l'Orxa-Villalonga, concretament el ramal de l'Orxa a la carretera i el projecte de millora ambiental previst en la via.
Altres carreteres o trams pendents de desenvolupar a les comarques són la variant de Benimarfull, desapareguda del pressupost i anunciada ja fa mes de 10 anys, o diversos trams urbans a Alcoi, com ara el Bulevard o les connexions amb l'Autovia Central des del nucli urbà. Cap d'ells es durà a terme en 2010, segons denuncia Amando Vilaplana.
Valoració Francés
Al parer del diputat, totes aquestes "mancances" es posaran especialment de manifest en només uns mesos, quan quede acabada l'Autovia Central. En la mateixa línia s'ha expressat el portaveu del PSOE d'Alcoi, Antonio Francés, que destaca que el Govern central ha fet "el major esforç inversor en infraestructures" mai vist a la comarca, mentre la Generalitat "manté aturades totes les inversions" necessàries per vertebrar el territori i millorar les comunicacions.
El PSOE lamenta que Alcoi no haja sigut motor de reivindicació. "Sedano es incapaç de reivindicar i exigir-li al president de la Generalitat que complisca amb els seus compromisos", defèn Francés.
No hay comentarios:
Publicar un comentario